Activiteiten Bestuur

INVENTARISATIE KNELPUNTEN VERKEERSVEILIGHEID NIEUW HAAMSTEDE

Bestuur Belangenvereniging Nieuw-Haamstede (BVNH)

02-07-2024

Inleiding

Zoals eind november 2023 afgesproken met wethouder Smit van de gemeente Schouwen-Duiveland heeft het bestuur van de BVNH een inventarisatie gemaakt van knelpunten in de verkeersveiligheid van Nieuw-Haamstede.
Het belangrijkste punt van aandacht is de verkeerssituatie op de Korenbloemlaan, daarnaast blijven de Badweg en de Strandweg om aandacht vragen. Tot slot vragen wij om de mogelijkheid te verkennen om een ophaalpunt voor pakketten (Postnl, DHL, UPS, DPD etc.) te creëren ergens in het begin van Nieuw-Haamstede.

Probleemanalyse

De essentie van de problemen met de verkeersveiligheid in Nieuw-Haamstede is de snelheid waarmee gereden wordt. Formeel is Nieuw-Haamstede een 30 kilometerzone, maar de werkelijk gereden snelheden liggen aanzienlijk hoger. Dit levert vooral gevaar op voor fietsers en wandelaars. Veel automobilisten beseffen niet voldoende dat alle wegen in Nieuw-Haamstede gedeeld worden gebruikt door auto’s, fietsers en voetgangers.
Op alle wegen in Nieuw-Haamstede (min 1, de aansluiting Badweg – Kloosterweg) heeft rechts voorrang. Maar weinig automobilisten lijken zich hiervan bewust, wat leidt tot vele bijna ongelukken.
De professionele weggebruikers zoals hoveniers en pakketbezorgers houden er het minst vaak rekening mee.   

Oplossingsrichting voor Nieuw-Haamstede als geheel zou kunnen zijn om van alle wegen in het gebied een “auto te gast weg” te maken, zoals op de Rampweg tussen Renesse en Scharendijke en de Schotsmanweg op Noord-Beveland.

Korenbloemlaan

De Korenbloemlaan is de belangrijkste ontsluitingsweg van Nieuw-Haamstede. De helft van alle woningen in Nieuw-Haamstede heeft de aanrijroute via de Korenbloemlaan (zie bijlage voor straten).
De herstructurering van de Torenweg, die zeer geslaagd is, heeft ertoe geleid dat auto’s deze weg mijden en nog meer auto’s de Korenbloemlaan gebruiken. De Korenbloemlaan is nog asfalt en nodigt uit tot hard rijden.

Mogelijke oplossingen:

  1. Het plaatsen van enkele versmallingen, bijvoorbeeld door Bloembakken of zoals op de Torenweg.

A. Ter hoogte van de vijvers tussen de Klaverlaan en de Rozenlaan. Bij de vijvers wordt veel overgestoken door wandelaars (het is een gemarkeerde wandelroute en veel mensen steken over met de hond om bij het zweefvliegveld te gaan wandelen.
B. Tussen de Bramenlaan en de Ligusterlaan, een relatief lang stuk zonder zijwegen, maar wel met uitritten van individuele woningen.

  1. Het op de weg aangeven dat de maximum snelheid 30 km is (bijvoorbeeld elke 100 meter).
  2. Signalering op de weg bij elke zijweg, zoals dat vroeger ook het geval was met een zigzag op de weg.
  3. Op de weg ruimte markeren voor fietsers (en voetgangers), zoals op de Badweg en de Strandweg en nu ook de Torenweg.
  4. Het verwijderen van het éénrichtingverkeer op de Larixweg met inrijverbod richting de Torenweg, waardoor meer verkeer naar de Torenweg zal worden geleid, waardoor niet alles over de Acacialaan en via de Esdoornlaan naar de Korenbloemlaan hoeft te rijden.
  5. Het verplaatsen van de afvalcontainers (PMT, Glas, Textiel) op de Esdoornlaan zodat er minder verkeer wordt gegenereerd op de Korenbloemlaan. Onze ervaring is dat niet alleen bewoners van Nieuw-Haamstede deze afvalbakken gebruiken, maar ook de bewoners van de Westerenban en de Kloosterweg hiervan gebruik maken. Verplaatsing van deze afvalcontainers naar bijvoorbeeld de locatie brievenbus en toegang zweefvliegveld ter hoogte van het Duinhotel zal de verkeersstromen via de Korenbloemlaan verminderen. Wij pleiten daarbij voor ondergrondse containers. 

Overig: Bij (dreigende) gladheid  wordt de Korenbloemlaan niet gestrooid omdat het formeel geen ontsluitingsweg is. Dit ten onrechte. Het zou de veiligheid voor met name voetgangers (met honden) sterk vergroten wanneer er wel gestrooid zou worden.

Badweg en Strandweg

De snelheden van automobilisten op deze wegen liggen zeer hoog.
Een oplossing kan zijn om Bloemcontainers te plaatsen zoals bijvoorbeeld op de Elkerzeeseweg in Scharendijke waarbij auto’s moeten inhouden en fietsers rechts van de bloembakken kunnen rijden.

Meidoornweg

De Meidoornweg is een smalle weg met een scherpe bocht en nergens gelegenheid om te keren. Het zou een hele verbetering zijn wanneer dit een éénrichtingsverkeerweg wordt.

Torenweg (uitrit achterparkeerplaats Fletcher Strandhotel)

De vrachtwagens die de bevoorrading van dit hotel doen kunnen de bocht vanaf de Torenweg naar en van de parkeerplaats niet goed maken en rijden door naar de kruising Kamerfoelieweg – Violenweg om daar te keren en dan terug te rijden. De oplossing hiervoor is de opening van de parkeerplaats te vergroten (grote boomstronk verwijderen en bestraten).

Ophaalpunt pakketten

De pakketbezorgers dragen bij aan de onveilige verkeerssituatie in Nieuw-Haamstede. Zij rijden vaak met hoge snelheid door de wijk en moeten veel keren en achteruit rijden vanwege alle doodlopende zijstraten. De ervaring is dat er heel veel pakketten worden thuisbezorgd in Nieuw-Haamstede. Gemak en grote afstand tot fysieke winkels zijn daarvoor belangrijke redenen.

Een centraal afhaalpunt in de vorm van een kluizencomplex (zoals bij de Praxis) zou onderwerp van verkenning kunnen zijn. Er kan een win-win-situatie worden gecreëerd waarbij de verkeersveiligheid verbetert en de pakketbezorgers efficiënter kunnen werken.

PLANNING STAATSBOSBEHEER

Tijdens een gesprek tussen de heer Hulle van Staatsbosbeheer en onze voorzitter en secretaris gaf de heer Hulle aan wat aankomend jaar voor Staatsbosbeheer in Nieuw Haamstede op de planning staat.

Tijdens het gesprek gaf hij al aan waar de invloedsfeer van Staatsbosbeheer ligt binnen de omgeving Nieuw Haamstede en gaf de volgende opsomming:

Eigendom SBB

  • Aan de Noordkant tot en met het Duinhoevepad en Oostelijk van de Kloosterweg ligt het gebied de Maire en voormalig terrein de Jonge. (afgesloten gebied)
  • Links van het Oude Vuurtorenpad ingang Groene route van de hoogste Duintop tot aan raster onderkant duin in Noordelijke richtingen rondom het raster volgend langs de particuliere percelen in de Duinpolder. (afgesloten gebied, groene route gedeeltelijk open)
  • Achterkant Zeesterweegje uitgerasterd richting Meeuwenduin en ingesloten tussen Het Zeepe, Verzicht en Zeereep Waterschap (afgesloten gebied)
  • Vliegveld ten Noorden van de asfaltweg inclusief Dennenbosje, achterkant Zweefvliegveld Clubhuis smalle strook tussen Zeepe en Verzicht.

Waterschapsgronden beheer in opdracht o.a.  i.v.m. Natura 2000 doelstellingen

  • Strandweg Westelijk de Zeereep , gelegen tussen particuliere gronden Stichting Open Duin en strand over de breedte Kleine Vuurtorenpad en Verklikkerpad. (afgesloten gebied met openbaar tussenpad)
  • Zeereep buitenverklikker / binnenverklikker tussen strand en hoogste top duin letterlijk van vuurtoren N Haamstede / vuurtoren Ouddorp. Tot aan Duinhoeve pad. (afgesloten gebied)
  • Zeereep Oude Vuur tot en met Toledo’s pad WesterSchouwen (afgesloten gebied)

Verklikkerstrand

  • Hier faciliteren we in praktische zin de afzettingen t.g.v. Strandbroeders op het strand in nauw overleg met Gemeente , RWS, Vogelbescherming, vrijwilligers en aannemer Groene Strand.

Strand weg Stichting Open Duin

  • Het betreft hier particuliere gronden waar we sinds een tijdje een gezamenlijk begrazingsbeleid hebben.

Het grote stuk Vliegveld rechts van de asfaltweg tot aan Verzicht is in eigendom van de gemeente en uitgegeven aan de Vliegclub.

De verschillende duinovergangen zijn ook in beheer van de gemeente

Werkzaamheden

Veel van de werkzaamheden die afgelopen jaren in de directe omgeving van Nieuw Haamstede hebben plaatsgevonden betroffen maatregelen in het kader van Natuurherstel en vinden en vonden plaats onder directe regie van de Provincie Zeeland.

Projecten om blonde stuivende duinen terug te krijgen en het bestrijden van de Amerikaanse Vogelkers.

Forse maatregelen die in fases zijn uitgevoerd.

De vogelkers wordt bestreden om de oorspronkelijke duinsoorten weer een kans te geven.

De verstuiving is vooral in gang gezet om de dynamiek in dit gebied weer een kans te geven en te zorgen dat kalkrijk zand weer dieper het duingebied in komt en de verzuring tegen te gaan.

Tevens profiteren duinvalleisoorten zoals diverse orchideeën, gele ratelaar, bitterling en duizend guldenkruid hiervan.

Zoals wel te zien was afgelopen tijd  zijn op enkele particuliere stukken na de meeste grove werkzaamheden afgerond.

Wat nu volgt is vooral nabeheer.

Allereerst doormiddel van gestuurde schapenbegrazing die de jong scheuten en loten van de alsnog opkomende Amerikaanse vogelkers opeten.

Afgelopen jaren was dit wat intensiever , maar vanaf komend jaar schaalt de provincie dit af.

  1. Tot aankomende 15 maart wordt er tussen Duinhoeve pad en Verklikkerpad nog vergeten A. Vogelkers gerooid.
  2. Op sommige plekken rondom ecotunnels die onder de duinovergangen doorlopen wordt helm aangeplant om verdere erosie te voorkomen.
  3. Oud raster wordt her en der vervangen en we gaan door met het plaatsen van fijnmazig gaas op het bovenste deel van raster zodat herten minder snel verstrikt raken in het raster.
  4. Afhankelijk van weersgesteldheid, maar met name tijdens droogte wordt er gestuurd met de begrazing , opdat er geen overbegrazing is op de kwetsbare delen.
  5. Binnenverklikker en buitenverklikker worden meestal omstreeks september gemaaid en maaisel afgevoerd t.g.v. de duinvallei vegetatie ontwikkeling.
  6. Omstreeks april wordt in overleg met gemeente de afzetting voor strandbroeders op het verklikkerstrand geplaatst.

Het merendeel van het werk in de natuurgebieden die ingrijpender zijn dan gemiddeld bestaat uit projectmatige werkzaamheden in het kader van natuurherstel.

Met als vooruitzicht dat ze middels regulier beheer zoals het inzetten van grazers, maar ook de natuurlijke aanwezige soorten en in combinatie van dynamiek het ecosysteem verder gestalte geven.

Naast begeleiding van het vee en kleine onderhoudswerkzaamheden hebben we nog een bescheiden rol in de toezichtsfeer en zijn we nauw aangehaakt bij de regiegroep van de provincie Zeeland.

Tevens monitoren we de ontwikkelingen en het voorkomen van soorten in het gebied.

Enerzijds voor onze verplichtingen richting natuurdoelstellingen , anderzijds om tijdig beheer bij te stellen waar nodig.

Een van de beheer maatregelen is populatiebeheer op damherten en vastgelegd in het provinciaal faunabeheerplan.

Uitvoering van regulatie in onze eigen terreinen doen we in eigen regie met faunabeheervrijwilligers.

Voor wat betreft populatiebeheer in de Zeereep op de Waterschapsgronden heeft het waterschap dit uitbesteed aan de Wildbeheereenheid.Ik hoop dat jullie hiermee enig inzicht hebben gekregen in wat er speelt in jullie omgeving en zoals je kan lezen zijn de grootse ingrepen in het kader van natuurherstel inmiddels gepasseerd en betreft het vanaf nu vooral kleinschalig na-beheer.


BIJEENKOMST NATUURBRANDRISICO KOP VAN SCHOUWEN

Op 25 oktober jl. hebben Herman van Hassel en Frank van Dugteren een brede bijeenkomst bijgewoond over natuurbrandrisico’s en calamiteitenplannen op de Kop van Schouwen. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door de Veiligheidsregio Zeeland en de gemeente Schouwen-Duiveland.
De komende jaren worden in de Kop van Schouwen meer code rood dagen verwacht met extreme droogte omdat de natuur als gevolg van klimaatverandering ook droger worden. Dit vereist nu voorbereiding op een eventuele natuurbrand in onze regio. De deelnemers kwamen uit verschillende sectoren, waaronder Rijkswaterstaat, provincie, belangenverenigingen, campingeigenaren, natuurbeheerders en hulpdiensten.
Tijdens de bijeenkomt is uitleg gegeven over het project Natuurbrandbeheersing.
Om het overzichtelijk te houden is de kop van Schouwen verdeeld in 13 sectoren, waarvan Nieuw Haamstede er één is. Per sectorgebied wordt een calamiteitenplan opgesteld. Dit wordt een informatiekaart met daarin inwoneraantal, bijzondere objecten, overzicht van (grotere) verblijfsaccommodaties, contactpersonen en schuil- en opvangplekken. Daarbij wordt er een verkeerscirculatieplan opgesteld per gebied door een externe verkeerskundige. De nieuwe plannen zijn gericht op schuilen, kleinschalige ontruiming of evacuatie.                                                                         Afgesproken is om in de derde week van januari 2024 per sector met direct betrokkenen bijeen te komen om vorm te geven aan deze plannen. De Belangenvereniging Nieuw- Haamstede neemt hieraan deel.